Ijs

Als er ergens een plek is om naar de toekomst van onze planeet te kijken en tegelijk haar geschiedenis te onderzoeken, dan is het wel Groenland, het koningin-eiland van de poolcirkel. Hier bestaan prehistorische fossielen naast microscopisch kleine levende wezens.
Glacioloog Marco Tedesco, een van de prominentste experts op het gebied van klimaatverandering ter wereld, neemt ons mee op ontdekking door het land van ijs. Dit boek is een avontuurlijk wetenschappelijk verslag van de expeditie die hij in het noordpoolgebied uitvoerde, inclusief lange reizen in de sneeuw, onwaarschijnlijke arctische kamelen en gigantisch meteorietafval.
Het is een tocht die ons onze toekomst voorspelt, van de gevaarlijke stijging van het waterpeil en de opmars van ijsberen in het achterland op zoek naar voedsel, tot aan de toenemende bevaarbaarheid van het poolgebied voor de scheepvaart, zodat nu zelfs dure toeristencruises er gebruik van maken.
IJS van Marco Tedesco met Alberto Flores d'Arcais is het verhaal van een mysterieuze en onbewoonde wereld. Een reis naar de grenzen van onze wereld, op zoek naar antwoorden die alleen het stille ijs kan geven.

Wereldbibliotheek
23 september 2021