Ik blijf hier

NRC:

Ik blijf hier

Rank 859 Gelezen 114 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 146 Favoriet 6 Recensies 12
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0

Hoe een dorp in de bergen zich verzet tegen zijn eigen verdrinkingsdood
Het in Trentino (Zuid-Tirol) gelegen Curon (Graun im Vinschgau in het Duits) is een plek op het breukvlak van de geschiedenis. Nadat Mussolini in 1923 aan de macht is gekomen wordt de bevolking het gebruik van hun moedertaal ontzegd. Het Duits wordt zelfs van de grafstenen gewist. Trina, studerend voor onderwijzeres, ziet zich aldus van haar toekomst beroofd. Ze trouwt met Erich, die zich verzet tegen de gedwongen italianisering van de regio en de aanleg van een dam die het dorp uiteindelijk onder water zal zetten. Sommigen richten hun hoop op nazi-Duitsland. Dit slaat in het dorp en ook in het gezin van Trina en Erich een diepe kloof.

Edwin Krijgsman
De Arbeiderspers
04 juni 2019
12 juni 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Hebban lezer

Alsof er geen verleden heeft bestaan

door: Inge Deutekom
“Het Keizerrijk Oostenrijk bestond niet meer. Het nazisme was niet onze redding geworden. En ook al was het fascisme verleden tijd, wij zouden niet meer dezelfden zijn als voorheen.”

Na drie eerdere romans kwam de grote doorbraak voor Marco Balzano (1978) met Resto qui, of wel Ik blijf hier, in...

Reacties op: Ik blijf hier