Ik heb geen verstand van poezie

Gert Jan de Vries schreef een ontnuchterend boek over G.A. van Oorschot als uitgever van poëzie (Hanlo, Leopold, Lodeizen, Roland Holst etc.). Minutieus legt hij uit hoe Van Ooschot zijn hele leven lang meer politiek dan literair denkend was. Voor de oorlog links maar toch anti-communistisch, daarna conversatief en vanzelfsprekend anti-communistisch. Een belangrijke inspiratiebron voor zijn denken was Jacques de Kadt. Van Oorschot heeft bijna alles van De Kadt uitgegeven. Hij heeft zelfs diverse redacties van zijn blad Tirade geschoffeerd vanwege bijdragen van De Kadt. Van Oorschot heeft met zijn indrukwekkende fonds de traditie van Forum levend gehouden. Nu blijkt dat zijn prachtige Verzamelde Werken van Du Perron, Ter Braak, Multatuli en anderen royaal gesubsidieerd waren, hetgeen niets af doet aan de belangrijke rol die Van Oorschot (1909-1987) gespeeld heeft.

Is Ik heb geen verstand van poezie het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ik heb geen verstand van poezie