Ik zag ze sneuvelen

In Ik zag ze sneuvelen  staat de Duitse veldtocht tegen Rusland centraal. Treffend is de beschrijving van de dramatische gebeurtenissen aan het oostfront, en van het intense lijden van een groep Duitse commando's: de honger, de ontbering, de strijd - niet alleen tegen de directe tegenstander, maar evenzeer tegen het onmenselijke klimaat en het noodlot dat deze mannen, in de steek gelaten door het Duitse Opperbevel, grimmig achtervolgd. Indrukwekkend is et relaas over het tragische verloop van de Duitse campagne, nu en dan afgewisseld door verbluffende staaltjes van moed, vastberadenheid en vindingrijkheid, zoals de overval op de Moskouse fabriek, waarbij de commando's zich hebben vermomd als Russische soldaten. Verbijsterend is Hassels beschrijving van de terugtocht. Bijna stervend van honger en uitputting ondervinden de commando's wat de oorlog in Rusland werkelijk is. Zij doorkruisen de onmetelijke Russische vlakten, op zoek naar het Duitse front, dat telkens weer nauwelijks meer dan een luchtafspiegeling blijkt te zijn. De terugkeer van de overlevenden in de Duitse linies is één van de dramatische hoogtepunten uit dit schrijnende relaas, waarin Sven Hassel, beurtelings als kroniekschrijver en ooggetuige, een schokkend tijdperk laat herleven.

Is Ik zag ze sneuvelen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ik zag ze sneuvelen