In de putten

Al enkele jaren woont Dirk Draulans in de Scheldepolders, vlak bij het immer uitdijende havengebied. Daar ziet hij elk seizoen hoe mens en natuur elkaar helpen of voor de voeten lopen. In zijn natuurdagboek In de Putten volgt hij een jaar lang zijn omgeving. Het is het relaas van een leven in een conflictzone, waar mensen wonen en werken met vaak onverzoenbare belangen. Dirk Draulans neemt het standpunt in van de natuurminnaar die meent dat niet alleen kwetsbare mensen, maar ook kwetsbare dieren aandacht verdienen. Nauwkeurig beschrijft hij wat er elk seizoen in de natuur gebeurt en hoe het gebied verandert. ‘Er is geen ongerepte natuur meer in ons land’, schrijft Dirk Draulans. ‘Er is alleen nog natuur die gedoogd wordt, of die gemaakt wordt op plaatsen waar ze zo min mogelijk in de weg ligt.’ In de Putten is een boek waarin onze dubbelzinnige houding tegenover de natuur haarscherp wordt ontleed. Het is een wonderlijke ontdekkingstocht vol prachtige weidevogels, menselijke overmoed en nostalgie naar een voorbije wereld die nog helemaal anders was, maar daarom niet noodzakelijk beter. (less)

Is In de putten het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op In de putten