In de schemer

De tragikomische roman In de schemer, die als een van de beste romans van Benet wordt beschouwd, draait om de komst van een boodschapper naar een dorp. Deze boodschapper wordt daar door drie vrouwen verwacht en van-uit de plannen die ieder met hem heeft onderling betwist: een landeigenaresse - ooit slachtoffer geworden van een archa h ritueel dat haar van haar geliefde heeft geschei-den -, haar (vermeende) nichtje en de vriendin van het nichtje. Daarnaast is er een voormalige mijnwerker die buiten het dorp in een barak bij een verlaten mijn een kluizenaarsbestaan leidt en die de boodschapper - die in werkelijkheid misschien wel een toevallige zwerver is - voor z plannen tracht te gebruiken. Maar alle plannen ten spijt loopt alles uit op een onverwachte ontknoping.
Juan Benet (1927-1993) is een van de belangrijkste Spaanse schrijvers uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Zijn werk, dat een diepgravende vernieuwing betekende, heeft grote invloed gehad op vele en zeer uiteenlopende Spaanse schrijvers. Behalve In de schemer heeft hij nog elf romans gepubliceerd en verder essays, verhalen en novellen.
Fascinerend, subtiel, raadselachtig en verontrustend. (Octavio Paz)

Recensies (1)

Is In de schemer het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op In de schemer