In galop het duister in

In galop het duister in

Een schrijver haalt aan de voet van de Notre-Dame de Paris herinneringen op aan zijn jeugd op Mallorca, die hij aanvult met een schat aan historische bronnen over zijn dorp en zijn familie. Aan zijn geestesoog trekt een stoet van goyeske karakters voorbij: zijn oudoom die het grootste deel van zijn leven investeert in een bloeddorstige wraakactie op de opa van de verteller; zijn wellustige tante Amàlia met haar door wilde honden verminkte echtgenoot; zijn spiritistische oma die haar lot in handen legt van een orakelend gedrocht; het horrorgezin van de incestueuze Llàtzer de Vadell. Wat van start gaat als een weetgierige queeste naar zijn wortels, ontaardt onder de ogen van de lezer in een spectaculair schimmengevecht met het verstikkende voorgeslacht van de schrijver.

‘Een oogverblindende fries van misdaden, aanrandingen, leprozen, bloedschandes, brandstapels, slachtingen, explosies, liefdesgeschiedenissen en moorden. Jazeker, in "In galop het duister in" voelen we ons weer kinderen van de enig mogelijke goden: onze voorouders.’ Francisco Umbral

Baltasar Porcel (Andratx, Mallorca, 1937 - Barcelona 2009) was een centrale figuur in de Catalaanse letteren gedurende de tweede helft van de twintigste eeuw. Hij behoort tot de beste romanschrijvers die Catalonië heeft voortgebracht.

‘The work of Baltasar Porcel is at the same level as that of Don DeLillo or Philip Roth.’
Harold Bloom
Menken Kasander & Wigman Uitgevers B.V.
14 november 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50