In God gezien zijn

Samenvatting
Dat laat dit boek zien aan de hand van Søren Kierkegaards even verontrustende als humoristische geschrift Om jezelf te toetsen. Mijn tijdgenoten aanbevolen. De Deense denker toont zich hierin een mysticus.
Wat gewoonlijk geloof genoemd wordt is vaak een manier om ons voor God te verbergen. Ontsnappend aan zijn ogen, maken we onszelf afhankelijk van de ogen van anderen die onze bestaansangst moeten verlichten. We zijn niet vrij. Tegelijk knaagt onophoudelijk het besef dat we niet zelf de bron van ons leven zijn en we God niet ongestraft kunnen negeren. Zo blijven we innerlijk verdeeld.
De Schrift kan ons hiervan pijnlijk genezen, als we die niet benaderen als een veilig object van studie maar als een spiegel waarin God ons aanziet. Wat gebeurt er dan? Hoe ga je om met het feit dat al je verstandige redeneringen opgeslokt worden door de afgrond die zich dan opent? Mag je dan niets van jezelf behouden? Kan dit werkelijk de weg zijn naar nieuw leven, geïnspireerd door Gods vreemde liefde ‘zonder waarom’?
Dit boek is een betrouwbare gids die stap voor stap de lezer bij de hand neemt, op weg naar een onbekend land. Wie dit avontuur aangaat zal ontdekken dat er geen retour mogelijk is, niet omdat dat niet zou kunnen, maar omdat je dat niet meer wilt.

Is In God gezien zijn het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op In God gezien zijn