Ingelijfd

Goudsmit pakt een stoel en gaat naast me zitten. Ik begrijp van hem dat het vandaag een drukke en bijzondere dag wordt. De drain gaat eruit, er wordt een MRI-scan gemaakt, de fysiotherapie komt voor mobilisatie en ik ga kennismaken met mijn nieuwe vrouw en kinderen. Bij dat laatste heb ik gemengde gevoelens van afkeer en nieuwsgierigheid. Ik heb het gevoel dat ik word uitgehuwelijkt en feitelijk is dat ook zo. Ik krijg een vrouw om wie ik niet heb gevraagd en die ik zelfs niet ken, maar ben wel nieuwsgierig naar wat voor vrouw zij is. Hoe zou zij er uitzien? Zou zij mooi zijn?
'U moet wel doorademen meneer Stul,' is het eerste dat Hendrik Fokkens te horen krijgt wanneer hij wakker wordt in een vreemde omgeving. De mensen om hem heen dragen OK-pakken. Het is een paar maanden later dan hij denkt en hij blijkt in een ander lichaam te leven: dat van André Stul. Een zeer verwarrende situatie die zich langzamerhand ontrolt. André is heel wat ouder en heeft al een heel leven achter de rug. Hendrik probeert grip op zijn nieuwe leven te krijgen, maar komt daarbij allerlei problemen tegen. Zo is zijn nieuwe dochter wel érg aantrekkelijk. En de vriendin uit zijn leven als Hendrik blijkt een heel andere richting ingeslagen te zijn. Dat moet hij allemaal maar zien te verwerken.
Een origineel en aansprekend debuut.
Piet Allersma, geboren in Delfzijl in 1960 is op 18-jarige leeftijd verhuisd naar Harlingen om daar de opleiding tot A-verpleegkundige te doen. Hij heeft als verpleegkundige gewerkt in de acute zorg (intensive care, hartbewaking en spoedeisende hulp) in verschillende ziekenhuizen en als ambulanceverpleegkundige. Hij is daarnaast docent verpleegkunde en theologie en heeft aan de Open Universiteit gestudeerd. In het onderwijs heeft hij bij diverse mbo- en hbo-zorgopleidingen gewerkt en is momenteel docent verpleegkunde aan de HBO-V. De inspiratie voor dit debuut ligt in zijn persoonlijke ervaring als patiënt.

Recensies (3)

Meer recensies

Is Ingelijfd het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Ingelijfd