De donkere eeuwen 400-1000

Italië, vijfde eeuw. Ondanks een benauwde overwinning in de verschrikkelijke veldslag met de Hunnen brokkelt het ooit zo glorieuze West-Romeinse rijk verder af en na plunderingen door Goten en Vandalen valt in 476 definitief het doek voor het trotse Rome. De komende eeuwen zal Italië ten prooi vallen aan opeenvolgende indringers en bezetters: Herulen, Goten, Longobarden en Franken, met tussendoor een verblijf onder de vleugels van het Oostelijke rijk. Sicilië wordt Arabisch en na een periode van totale anarchie gaan in de tiende eeuw Duitse keizers zich met het land bemoeien. Tussen de bedrijven door ontwikkelt de Kerk zich als machtsinstituut. Pausen vechten tegen keizers, koningen, de Kerk in het Oosten, clans in Rome en ketters. Inzet: het hoogste gezag op geestelijk gebied, ondergeschiktheid van de wereldlijke autoriteit en verwerving van eigen wereldlijke macht. Italië is één groot strijdtoneel van elkaar bevechtende partijen, die allemaal de erfenis van het oude Rome opeisen. Pas rond het eerste millennium dient zich een nieuwe fase aan. De samenleving ontwaakt uit zijn lethargie en steden beginnen aan een wedergeboorte, op weg naar zelfbeschikking, roem en welvaart. Met Italië, de donkere eeuwen schrijven Indro Montanelli en Roberto Gervaso letterlijk en figuurlijk historie – nog niet eerder las ik zo’n gedetailleerde geschiedenis van deze duistere maar intrigerende periode in Italië in het Nederlands.   Al wandelend door Italiaanse steden en dorpen schieten steeds fragmenten uit deze donkere tijden door mijn hoofd, waardoor de middeleeuwse geschiedenis net zo gaat leven als de verhalen uit de Romeinse tijd. Zo wordt een bezoek aan het land dat mij al jaren fascineert nóg boeiender.  – Saskia Balmaekers, Ciaotutti.nl Italië, de donkere eeuwen vertelt het boeiende verhaal van de vroegmiddeleeuwse geschiedenis van het land van de laars in een duistere tijd, die zal worden gevolgd door nieuwe bloei. Wie op zoek was naar een bron over deze periode in zijn eigen taal, wordt eindelijk bediend. Een meeslepend boek, dat geschiedenis weet te brengen op een aangenaam leesbare manier. – Steven Van Raemdonck, Taste-italy.be

Recensies (1)

Is De donkere eeuwen 400-1000 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De donkere eeuwen 400-1000