Ja-maar wat als alles lukt ?

Ja-maar... wat als alles lukt?

Gelezen 49 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 27 Favoriet 2 Recensies 2
Hoe komt het dat we zo vaak niet doen wat we ten diepste willen? Waar komt toch die innerlijke stem vandaan die ons ervan weerhoudt ten volle te leven?

Ja, maar dat kan ik niet.
Ja, maar daar ben ik te oud voor.
Ja, maar zo ben ik nou eenmaal.

Ja-maar als levenshouding is op zijn zachtst gezegd niet erg vruchtbaar. Het maakt ons voorzichtig, sceptisch en argwanend. Nadenken over het leven is tenslotte iets anders dan er aan deelnemen. Als we niet oppassen, wikken en wegen we net zolang tot we buitenstaander zijn geworden van ons eigen leven.

Gelukkig is er hoop. Er is namelijk ook een andere levenshouding: ja-en. In de wereld van ja-en zijn er geen grenzen. Alles is mogelijk. Het is de positie van creatieve ondernemers, inspirerende leiders en energieke levensgenieters. Ze benaderen het leven als een spel. ‘Wat ze doen’ lijkt moeiteloos samen te vallen met ‘wie ze zijn’.

Doel van dit boek is ja-maar-gedrag te veranderen in ja-en-gedrag. Aan de hand van tien regels legt Berthold Gunster uit hoe je die overgang kunt maken. ‘Ja, maar’ zal nooit meer zo klinken als vroeger.

Onderwijs & Wetenschap , Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen
A.W. Bruna Uitgevers B.V.
21 oktober 2009
17 juni 2021

Reacties op: Ja-maar... wat als alles lukt?