Jacob besluit lief te hebben

In zijn nieuwe grote roman vertelt Catalin Dorian Florescu het avontuurlijke levensverhaal van Jacob Obertin, een jonge man uit het dorpje Triebswetter in een Roemeens gewest. Het is een verhaal over liefde en vriendschap, vlucht en verraad, en over hoe het vermogen van mensen om lief te hebben hun redding kan zijn. Jacobs verhaal dat zich afspeelt tussen eind jaren twintig en begin jaren vijftig breidt zich uit tot een familie-epos dat met compacte, kleurrijke beelden verhaalt over het lot van de familie Obertin van de afgelopen eeuwen, te beginnen met de Dertigjarige oorlog in Lotharingen.
Jacobs voorouders wilden hun geluk elders beproeven en een stukje land bezitten en waren net als vele duizenden anderen op zoek naar een beter leven op weg gegaan, een in die tijd levensgevaarlijke onderneming. Ook Jacob wordt geconfronteerd met de strijd om macht en bezit, hij wordt door zijn eigen vader verraden en verliest zijn eerste liefde. Maar altijd zijn er weer mensen die hem helpen om de wisselvalligheden van de geschiedenis dictaturen, deportaties met hun groteske, catastrofale gevolgen te overleven en een nieuw vertrek te wagen.

Jacob besluit lief te hebben biedt een adembenemende verdichting van de Europese geschiedenis en het beeld van een wereld die niet tot rust is gekomen.

fragment
`Hoe heet je? vroeg Neper na een tijdje.
`Jakob.
`En verder?
`Gewoon Jakob.
`Iedereen heeft een achternaam.
`Ik niet. Jakob is voldoende.
`Maar ...
Alsof hem iets belangrijks te binnen schoot, sprong Jakob op, pakte zijn jas en haalde er een krantenpagina uit tevoorschijn. Hij vouwde hem open, legde hem voor de apotheker neer en streek hem glad.
`Ken je deze vrouw? De apotheker keek er even naar en barstte toen in lachen uit. `Ken je haar? vroeg Jakob, nu wat nadrukkelijker.
`Of ik haar ken? Dat is Elsa Obertin. Iedereen kent haar, van hier tot Temesvar en verder. Wij noemen haar de Amerikaanse . Als je gisteren was meegegaan, had je haar kunnen ontmoeten. Het was namelijk haar boerderij die is afgebrand.
Jakob kromp ineen. `Haar boerderij? Afgebrand? vroeg hij.
`Ben je hier voor haar?
Jakob antwoordde niet meteen, het leek alsof hij ergens anders mee bezig was en hij zat lang te peinzen. `Betekent dat dat ze helemaal niets meer heeft? vroeg hij toen.
`Zo zou ik het niet willen zeggen. Ze heeft nog genoeg. Maar waarom ben je zo geïnteresseerd in Elsa?
Jakob stopte de krantenpagina terug in zijn zak en keek om zich heen, alsof hij iets zocht. Toen Neper geen antwoord meer verwachtte, zei hij: `Omdat ik met haar ga trouwen. Heb je schone kleren en een scheermes voor me, broeder?

Recensies (4)

Meer recensies

Is Jacob besluit lief te hebben het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Jacob besluit lief te hebben