Janis

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Janis Joplin was zowel een muzikale pionier als een rebel die de grenzen van gender en seksualiteit verlegde, lang voor dit sociaal aanvaardbaar was. Als kind al viel ze, als nieuwsgierige tomboy, op in haar conservatieve oliestadje. Op de middelbare school werd ze met de nek aangekeken door haar leeftijdsgenoten vanwege haar liefde voor de beatgeneratie en haar progressieve opvattingen over ras.

Janis Joplin was als onbezonnen, gepassioneerde ziel gedoemd ten onder te gaan aan de roem. Ze was gevoelig en zoekende, wilde trouwen en zich settelen - maar kon of deed dat niet. Ze was een Texaanse die ernaar verlangde Texas te ontvluchten maar er nooit helemaal van kon loskomen - zelfs niet toen ze in San Francisco het icoon van de tegencultuur was geworden.

JANIS is geschreven door Holly George-Warren, een van de meest gewaardeerde kroniekschrijvers van de Amerikaanse muziekgeschiedenis, die sprak met Janis Joplins familie, vrienden en bandleden, en toegang kreeg tot archieven en lang verloren gewaande interviews. Een compleet portret van een opmerkelijke artiest.