Je bent een allerbeminnelijkste dwaas

In de eerste maanden van 1787 ontmoette Belle van Zuylen in de salon van mevrouw Saurin te Parijs Benjamin Constant de Rebeque, zoon van een broer van Constant d'Hermanches. In januari 1786 was zij vanuit het Zwitserse dorpje Colombier, waar zij sinds haar huwelijk woonde, naar Parijs gereisd en bleef daar uiteindelijk ruim anderhalf jaar, het merendeel van de tijd zonder haar echtgenoot. Er was geen sprake van een echtelijke breuk; wel van een grote behoefte aan persoonlijke vrijheid. Zij snakte naar een cultureel leven en hopte daarvoor in Parijs een inspirerender omgeving te vinden dan in het stille Colombier.
"In die tijd maakte ik kennis," schreef Benjamin Constant in 1811, "met de eerste vrouw die ik heb gekendmet een superieure geest, een van de intelligentste vrouwen die ik ooit heb ontmoet. Zij heette mevrouw de Charrière".

Was in haar relatie met Constant d'Hermenches hij de oudere en wijzere geweest, nu waren de rollen omgekeerd - ook al kon Benjamin in sommige opzichten bogen op heel wat meer levenservaring dan Belle op haar negentiende had.

Ontmoetten Constant d'Hermenches en Belle van Zuylen elkaar slechts drie of vier maal in werkelijkheid, en dan nog in het bijzijn van anderen, Benjamin heeft heel wat maanden in Colombier doorgebracht: de hoogtepunten in hun relatie. De weerslag daarvan is terug te vinden in de vaak ontroerende brieven die na hun ontmoetingen volgden, maar hun liefde was niet een louter geschreven liefde, zoals de liefde tussen Belle en Constant d'Hermenches.

De Franse Revolutie liet vrijwel niemands persoonlijk leven ongemoeid, binnen en buiten Frankrijk. In deze, wederom door Greetje van den Bergh voortreffelijk vertaaldGreetje van den Berghe brieven, blijkt dat zij ook in het leven van Belle van Zuylen en Benjamin Constant een grote rol heeft gespeeld.

Is Je bent een allerbeminnelijkste dwaas het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Je bent een allerbeminnelijkste dwaas