Jeanne Calment

Jeanne Calment is de oudste bekende mens die ooit geleefd heeft. Ze leefde exact 122 jaar en 5 maanden en 12 dagen. Daarover is geen enkele twijfel mogelijk. Twintig jaar na haar dood meenden Russische fantasten deze uit-zonderlijke prestatie als een leugen met frauduleuze doeleinden te mogen bekladden. Dit is niet alleen onzin, het is de reinste schande. Dr. De Cock en zijn echtgenote waren de laatste 17 jaar van haar leven heel bevriend met Jeanne en zijn dat ook na haar dood gebleven. Zij beschouwden het schrij-ven van dit boek als een verplicht eerherstel voor Jeanne.
Jeanne verbleef haar hele leven in de heerlijke Provence Romaine, meer bepaald in Arles. Deze prachtige streek en stad bewaren een uitzonderlijk cultureel erfgoed, dat iedere toerist bekoort. Maar Arles werd vooral we-reldbekend door Vincent Van Gogh die naar warmte, zon en licht snakte. Deze sublieme kunstenaar maakte hier honderden merkwaardige schilderij-en, waaronder zijn grootste meesterwerken. Meesterlijke Vincent in het zuiden! Het was in zijn spoor dat de auteurs toevallig Jeanne Calment leer-den kennen. Als kind had zij persoonlijk Van Gogh gekend, maar toen in Ar-les niet aanbeden als een grootmeester van de schilderkunst! Zij hadden wel één grote liefde gemeen: zonnebloemen tijdens hun leven en na hun dood.
De auteurs vertellen hun ervaring met Jeanne Calment, Arles en Van Gogh zonder enige franje: puur zoals zij al 40 jaar hun unieke verblijven al-daar beleven. Calment, Van Gogh en Arles zijn voor hen gewoon niet te scheiden. Daarom is dit in feite een drievoudig boek. Vooreerst een ontdek-king en reisgids voor wie de prachtige Provence Romaine bezoekt. Daar-naast een ontdekking van Vincent Van Gogh, die er uniek presteerde maar aldaar geen enkele schilderij naliet, maar over heel de wereld triomf kent. Maar bovenal – en dat was het enig doel van dit boek – het blootgeven van een diepe relatie met Jeanne Calment, als getuigenis van haar uitzonderlijke leven als “Doyenne de l’ Humanité”, hetgeen ons grootste respect verdient. 150 reporters, die op haar verjaardag, van over de hele wereld naar Arles voor haar waren gekomen, hebben een menselijk fenomeen gezien, geen bedrog omtrent onze menselijke existentie.

Is Jeanne Calment het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Jeanne Calment