Jeugdige delinquenten

Deze uitgave heeft als doel een inkijk te geven in de dagelijkse beroepspraktijk van advocaten die jongeren bijstaan in het jeugdstrafrecht.
Achtergrond: het nieuwe jeugdstelsel is op 1 januari 2015 in werking gegaan en dat betekent dat de gehele jeugdzorg nu onder verantwoordelijkheid van de gemeenten valt. Deze transitie gaat samen met een inhoudelijke vernieuwing, de transformatie. Voorzieningen en hulpverleners moeten zich bijvoorbeeld meer gaan richten op de versterking van de eigen kracht van kinderen, jongeren en opvoeders. Met de invoering van de Jeugdwet per 1 jan. 2015 zijn gemeenten nu bestuurlijk en financieel verantwoordelijk voor het jeugddomein. Hieronder valt ook de uitvoering van jeugdreclassering die nu onderdeel uitmaakt van Bureau Jeugdzorg of een Landelijk Werkende  Instelling.
Binnen het jeugdstrafrecht is ook de inzet van jeugdhulp mogelijk.

Deze uitgave bestaat uit ca. 15 – 20  artikelen, afgewisseld met 10 hoofdstukken  over de achtergrond van delinquent probleemgedrag. Het boek zoemt in op onder meer het taalgebruik van jongeren, gezinssituaties, verkeerd begrepen worden door de hulpverlener of kinderrechter, sociale mediagebruik en de plek daarvan in het strafrecht, beroepen op zwijgrecht, veelplegers en discriminatie.
Wat is het juiste om te doen met de ongrijpbare Rachid, die op zijn vijftiende in de Top600 van veelplegers staat? Moest Laila echt uithuisgeplaatst worden, of zijn de problemen minder erg dan de gezinsvoogd vermoedt?
Advocaten Nienke Swart en Eline Groenendaal van Dekens Groenendaal Strafrechtadvocaten beschrijven bijzondere en gewone casussen van de afgelopen acht jaar in hun beroepspraktijk. Hun verhalen gaan over de ‘waarheid’ van jongeren, de rechter, hulpverleners en de wet; over antipathie richting cliënten; handelen in het belang van jongeren en doen wat juridisch juist is.
Naast de beschrijvingen van de alledaagse jeugdstrafrechtpraktijk wordt op basis van recente wetenschappelijke inzichten onder meer beschreven waarom sommige jongeren delinquent worden, wanneer adolescentenstrafrecht of drang werkt, wat de invloed van leeftijdgenoten is en de impact van andere problemen op delinquent gedrag.

De artikelen zijn eerder verschenen als columnartikelen in ons tijdschrift Jeugd en Co – ze zijn zeer leerzaam voor de praktijk en bieden prachtige achtergrond informatie voor professionals. Ze worden aangevuld met achtergrondinformatie over ontwikkeling van delinquenten, heropvoedingspogingen, de zin van straf, etc.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen