Jij bent. dus ik ben

Jij bent. dus ik ben

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 12 Favoriet 0 Recensies 1
Top25's 1   Topics 0
Waar komt het onbehaaglijke gevoel vandaan dat zoveel mensen ervaren in onze samenleving? Leven we te snel? Maken we verkeerde keuzes? Of gaat het om een botsing tussen wat wij diep in onszelf willen en wat het moderne leven ons oplegt: stress, consumptie en permanente beschikbaarheid? De evolutie heeft ons miljoenen jaren gevormd om te leven en denken als leden van een groter geheel, een familie, een gemeenschap. De laatste twee eeuwen zijn we veranderd in ontwortelde individuen, die worstelen met eenzaamheid, ongelijkheid en ecologische problemen. Het verlangen groeit om, net als tijdens de verlichting, de zaken helemaal anders aan te pakken. Alain Mahjoub gaat op zoek naar wat echt belangrijk is in het leven en houdt een pleidooi om het samenleven aan te passen aan de menselijke aard en behoeften – en niet andersom.

Alain Mahjoub werkt als arts in het AZ Diest en is tevens psychotherapeut. Als kind van een gemengd huwelijk was hij vanaf de eerste rij getuige van culturele verschillen tussen Marokko en Vlaanderen. Dat was de start van een gepassioneerde zoektocht naar de complexe menselijke natuur en hoe de samenleving hier al dan niet op inspeelt. Hij is medeoprichter van Safe Space, een organisatie die jongeren actief wil ondersteunen en empoweren.

Mens & Maatschappij
Uitgeverij Polis
20 mei 2019

Lezersrecensies (1)

zo waar

door: hansverwichte 1 like
Na een analyse van alle tekortkomingen in onze maatschappij komt de auteur met echte alternatieven. Alleen, voor wie het boek bestemd is leest waarschijnlijk geen boeken. Moet zeker interessante spreker zijn.