Jimmie de Elandjongen

Jimmie de Elandjongen

Jozeph Missouri , 1862
In Jimmie de Elandjongen beschrijft André van den Boogaart zeer nauwkeurig en bevlogen het vergeten en nog maar net uit het doofpot gehaalde verhaal over een 12-jarige jongen die zich al vroeg in zijn leven aangetrokken voelde door het duistere pad van Outlaws die in de zomer van 1862 te St. Jozeph Missouri zijn stadje met buitensporig grof geweld overvielen om ze vervolgens te volgen en te adoreren. The Elandbende die zich kenmerkte door in plaats van paarden, elanden te gebruiken vanwege hun ongekende snelheid en wendbaarheid en natuurlijk door hun zeer omstreden en gewelddadige overvallen waarbij collega-outlaws zoals Billy the Kid en Jesse James als rolmodellen naar voren werden geschoven om het volk de echte brutaliteit van het wilde westen tijdens hoogtijdagen te ontzien van dit onmenselijke gedrag van de Elandbende. De Elandbende waar Jimmie zich later bij aansloot werd daarom ook wel Donder en Bliksem genoemd omdat ze net zo vlug weer weg waren als ze waren gekomen. In Jimmie de Elandjongen wordt dit verhaal vol passie, liefde en bevlogenheid uiteen gezet zodat je het gevoel krijgt erbij te zijn geweest of in ieder geval erbij te willen zijn geweest.
Historische roman (populair)
Brave New Books