Johan Cruijff

Johan Cruijff

Rank 767 Gelezen 7 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 27 Favoriet 2 Recensies 0
Non-fictie Lijsten 2   Topics 0

Een groot deel van Johan Cruijffs illustere carrière en leven voltrok zich in het volle licht van de schijnwerpers. Maar als mens en sportman bleef Cruijff in vele opzichten een ondoorgrondelijk mysterie. Gebruikmakend van talloze unieke documenten en puttend uit honderden interviews met buurt- en klasgenoten, jeugdvrienden en -vriendinnen, trainers, zakelijke compagnons en familieleden schreef Auke Kok de definitieve biografie van de kwajongen, zoon, familieman, voetballer, trainer, voetbalfilosoof en commercieel pionier.

Zijn levensverhaal is als een jongensboek, het verhaal van de volksjongen die uitgroeide tot een mondiaal fenomeen. Johan Cruijff, de biografie toont wie Johan Cruijff écht was, hoe hij zijn enorme invloed als 'totaalvoetballer' vormgaf, en hoe de briljante, maar aanvankelijk te magere en nerveuze Cruijff zich de reputatie van vernieuwer kon verwerven, van betweter en ruziemaker - en van inspirator van miljoenen over de hele wereld.

Hollands Diep
15 november 2019