Jonathan Strange & Mr. Norrell

Gelezen 52 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 51 Favoriet 9 Recensies 5
Literatuur & Romans Spots 3   Topics 0

Engeland, 1806. In de stad York komt een genootschap van magiërs iedere woensdag van de maand bijeen om gezamenlijk de geschiedenis van de magie in Engeland te bestuderen. Naar de mening van de leden van het genootschap zijn er geen praktiserende magiërs meer in Engeland. Men weet dan nog niet dat de als kluizenaar levende Mr. Norrell weldra zijn gaven als magiër zal openbaren, waarbij hij de stenen standbeelden in de kathedraal van York zal laten spreken en dansen. Mr. Norrell laat zich door het genootschap overhalen om naar Londen te verhuizen, om de regering met zijn gaven bij te staan in haar oorlog tegen Napoleon. Mr. Norrell wordt al snel een gevierd en geliefd societyfiguur met invloed en macht, totdat zijn leerling Jonathan Strange ten tonele verschijnt. Een knappe charmante jongeman met ongekende kwaliteiten… Jonathan Strange & Mr. Norrell is een achthonderd pagina dikke roman over de rivaliteit tussen de twee grootste magiërs van Engeland gedurende de oorlogen van Napoleon. Met historische figuren als Lord Byron en de Duke of Wellington. Er zijn al vele vergelijkingen getrokken met Jane Austen, Philip Pullman en J.K. Rowling. Susanna Clarke is de drieënveertig jarige dochter van een methodistische voorganger en begon 10 jaar geleden met het schrijven van dit boek. Het grootste deel van haar carrière heeft ze andermans boeken uitgegeven en nu is het aan haar de beurt om door te breken. De rechten van het boek zijn al verkocht aan 12 landen van Brazilië tot Thailand. De Amerikaanse editie haalde direct de top tien van de New York Times en is nu al in herdruk. Dit wordt een absolute bestseller.

S. Swaan X. Bot ...
Illustraties