Jopie! Jopie! Jopie!

Jopie! Jopie! Jopie!

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 0
De biografie van Joop Zoetemelk, de beste Nederlandse wielrenner in de geschiedenis. ‘JOPIE, JOPIE, JOPIE !!!’ was de aanmoediging die tijdens zijn carrière zo vaak te horen was. Zoetemelk was enorm populair bij het gewone wielervolk. Hij werd bewonderd om zijn bijzondere talent en zijn aanstekelijke eenvoud.

Jopie was van het volk, de gewone man van bier en patat die zijn sport destijds beleefde met het geluk die de overwinningen van Het Gouden Kwartet (Zoetemelk, Kuiper, Raas en Knetemann) hem bezorgden. Het aandeel van Joop daarin was bijzonder groot.

Zoetemelk werd met voorsprong de beste Nederlandse wielrenner aller tijden. Of hij dat zal blijven ligt in de toekomst verborgen, maar het wordt een hele klus zijn talloze successen te overtreffen. Zoetemelks naam prijkt op alle erelijsten van grote en belangrijke wedstrijden. Hoogtepunten zijn de overwinningen in de Tour de France, het wereldkampioenschap op de weg bij de beroepsrenners en de Vuelta a España.

Auteur Fred van Slogteren bracht vele uren bij Joop Zoetemelk door. In een monoloog vertelt Nederlands grootste coureur over zijn leven en wielercarrière. Ook bezocht Van Slogteren Zoetemelks familieleden, collega-renners (waaronder Eddy Merckx en Bernard Hinault), ploegleiders en een aantal journalisten.

Joop Zoetemelk bezet de achtste plaats op de internationale ranglijst van de beste wielrenners aller tijden. Ruim drie decennia na zijn afscheid is hij nog altijd een voorbeeld voor iedere sportman. Deze biografie geeft een compleet beeld van de talentvolle sportman wiens karakter werd gevormd door het Zuid-Hollandse polderland en die uitgroeide tot de grootste Nederlandse wielrenner ooit.

Fred van Slogteren schreef een groot aantal wielerboeken. Bij Just Publishers verschenen eerder Raas, de zwijgende legende, Jan Janssen, alleen het hoogste telde en Peter Post, een fenomeen in de wielersport.

Lifestyle & Vrije tijd
Just Publishers