9200000079921044

Jouw toekomst is mijn toekomst

Gelezen 9 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 12 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Omar, Mohamad, Heba en Pouya dragen allemaal zuivere herinneringen aan hun geboorteplek met zich mee. ‘De mooiste knikkers’, in een winkeltje gekocht door een grootvader, ‘een eigen kamer’, ‘brede straten en warme, zonnige dagen’ en ‘land waarop appelbomen stonden’ en waarop door een jongetje olijfbomen werden geplant. De verhalen beginnen bij deze mooie flarden van vroeger. Het is de aanhef van hun leven, waarin zich pas later de onafwendbare tragiek openbaart.
Met groot inlevingsvermogen en oog voor detail geeft Ernest van der Kwast stem aan vier jonge mensen die allemaal met een verschillende achtergrond naar Nederland zijn gevlucht. Het resultaat is een aangrijpend boek met moedige verhalen die ons anders laten kijken naar de mensen die de oversteek naar Europa hebben gemaakt.

Literaire non-fictie algemeen
De Bezige Bij
02 november 2017

Lezerswaarderingen

Artikelen over Jouw toekomst is mijn toekomst

Meer artikelen

Andere media

Humo:

Recensies

Verhaal van jongeren met hoop ondanks wanhoop

door: rbbrleest 1 like
Vier verhalen in een notendop. Vier verhalen van Omar uit Bagdad, Heba uit Syrië, Mohamad uit Syrië en Pouya uit Teheran. Alle vier hebben ze hun thuis door oorlog achtergelaten en zijn in Nederland terechtgekomen. Alle vier hadden ze dromen en waren aan het studeren. Alle vier hebben ze...