De ijsmakers

Rank 3186 Gelezen 270 Aan het lezen 11 Wil ik lezen 101 Favoriet 19 Recensies 23
Literatuur & Romans Artikelen 11 Spots 5   Topics 0

De ijsmakers speelt zich af helemaal in het noorden van Italië, in de vallei van de ijsmakers: een tiental dorpjes dat al generaties lang gespecialiseerd is in het bereiden van ijs. Volgens Giuseppe Talamini is het er zelfs uitgevonden. Zijn familie vertrekt elke lente naar de ijssalon in Rotterdam, om in de winter weer terug te keren naar de bergen.

Zoon Giovanni Talamini besluit met deze traditie te breken. Hij is gegrepen door de poëzie en schopt het tot directeur van een groot poëziefestival. Op een dag doet zijn jongere broer Luca, die niet alleen de ijszaak in Rotterdam maar ook het mooiste meisje van het dorp heeft gekregen, hem een ongebruikelijk verzoek. Giovanni komt voor de keus te staan nog eenmaal het belang van de familie te dienen of definitief voor zichzelf te kiezen.

De ijsmakers is een roman over familiebanden, die moeilijker te verbreken blijken dan menigeen zou wensen. Het is tevens een roman over de poëzie van het ijsmaken en de tintelende kracht van de poëzie.

De Bezige Bij Amsterdam
02 januari 2015
05 februari 2015

Soraya Vink Auteur

Een hart van ijs

door: Soraya Vink 2 reacties 1 like

Giovanni Talamini groeit op in een traditioneel Italiaans gezin van ijsmakers. Het lot lijkt dan ook voorbestemd voor Giovanni en zijn broer Luca. Het begon allemaal ooit bij zijn overgrootvader die zijn eerste ijs maakte van de verse sneeuw die hij dagelijks van de Noord-Italiaanse bergtoppen...

Reacties op: De ijsmakers