Kalm en helder

Kalm en helder is een unieke uitleg van de wijze van mediteren zoals die in de Nyingma traditie van het Tibetaans boeddhisme wordt beoefend. Dit boek bevat twee praktische meditatieteksten van Lama Mipham, die uit het Tibetaans werden vertaald.
Het Wiel van Analytische Meditatie onderzoekt op een traditioneel boeddhistische wijze het geheel van lichaam en geest. Deze analytische vorm van meditatie helpt om vooroordelen en vastgeroeste denkbeelden op te lossen. Dan kan een meditatief gewaarzijn ontstaan dat gekenmerkt wordt door kalmte en helderheid.
In Instructies voor het Inzicht in de Weg van het Midden wordt de lezer stap voor stap begeleid in het beoefenen en verdiepen van meditatie.
Lama Mipham (1846-1914) was een beroemde Nyingma lama die een nieuwe stimulans gaf aan de theoretische en praktische beoefening van het boeddhisme in geheel Tibet. Tarthang Tulku, die direct verbonden is met deze traditie, schreef een uitgebreide inleiding en commentaar op elk van de verzen van de oorspronkelijke tekst.

Religie & Spiritualiteit
Meditatie