Kapitaal en ideologie

Economie is geen wetmatigheid. Markt, winst en kapitaal zijn historische concepten die afhangen van keuzes en opvattingen. In Kapitaal en ideologie onderzoekt Piketty de ideeën die eeuwenlang aan de basis lagen van ongelijkheid. Ideologische stromingen die hebben geleid tot slavernij, kolonialisme, communisme en hyperkapitalisme en het leven van miljarden mensen hebben bepaald. Piketty toont aan waarom ideeën van rechts en links vandaag teleurstellen en hoe we kunnen breken met het fatalisme, voedingsbodem voor de buitensporige identiteitspolitiek. Bovendien legt hij de grondslag voor een participatief socialisme voor de eenentwintigste eeuw: een nieuwe ideologie van gelijkheid, maatschappelijk eigendom, onderwijs en het delen van kennis en macht.

Is Kapitaal en ideologie het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Kapitaal en ideologie