Koemans keuzes

Koemans keuzes

Topcoach Ronald Koeman en zijn lange route naar de wereldtop

Na twee gemiste eindtoernooien zit voetbalminnend Nederland in zak en as. Maar als Ronald Koeman bondscoach wordt, trekt hij onze jongens uit het slop. Oranje bereikt de finale van de Nations League, kwalificeert zich voor het EK en dit alles in een vaak aantrekkelijke speelstijl. Met spelers als Virgil van Dijk, Frenkie de Jong en Memphis Depay herleeft stilletjes de hoop op een evenaring van het succes van 1988. Maar dan klopt FC Barcelona opnieuw bij hem aan.
In Koemans keuzes gaat Patrick Bernhart op zoek naar de succesformule van de coach Koeman. Waarom lukt het hem wel waar zijn voorgangers Guus Hiddink, Danny Blind en Dick Advocaat faalden? En kan hij de goede lijn doortrekken bij het onstuimige sterrenensemble van Barça? Bernhart duikt terug in de tijd en verweeft Koemans loopbaan als speler met zijn periodes als clubtrainer en bondscoach. Welke keuzes zijn bepalend voor zijn carrière? En bovenal: kan hij als trainer tot de absolute wereldtop worden gerekend?
Over 2010 – Zo werden wij wereldkampioen:
'Zijn reconstructie bevat smakelijke details en onverwachte onthullingen.' – de Volkskrant ★★★★
Over Tom Dumoulin – Wielerlegende in wording:
'Een ongecompliceerde tussenstand van zijn carrière.' – NRC