Escoffier_Kookboek van de klassieke keuken

Kookboek van de klassieke keuken

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
Culinair Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0
Auguste Escoffier is een legendarische naam voor chefs en fijnproevers. Zijn Kookboek van de klassieke keuken (Le Guide Culinaire) wordt nog steeds door meesterkoks overal ter wereld geroemd én gebruikt. Ruim een eeuw na eerste publicatie heeft dit standaardwerk, waarin Escoffier de principes van de kookkunst en de traditionele technieken uitlegt, nog niets aan actualiteit verloren.

Georges Auguste Escoffier (1846-1935) mocht vele groten der aarde tot zijn vrienden en bewonderaars rekenen, waaronder de actrice Sarah Bernardt en Edward, Prince of Wales. Keizer Wilhelm noemde Escoffier 'kok van keizers en keizer der koks'. De Franse president gaf Escoffier het lintje van het Légion d'Honneur en later werd Escoffier zelfs officier van het Légion d'Honneur.

Met meer dan 1.000 pagina's en meer dan 5.000 recepten is Escoffiers meesterwerk een van de dikste kookboeken ter wereld. Zijn kookklassieker bevat beroemde recepten als Pêche Melba, Poire belle Hélène en Fraises Wilhelmine. Het laatste gerecht - in kirsch en sinaasappelsap gemarineerde aardbeien - is genoemd naar koningin Wilhelmina. Kookboek van de klassieke keuken is primair bedoeld voor de professionele kok. Voor de amateurkok is er De klassieke keuken thuis.

Het Kookboek van de klassieke keuken is een culinaire bijbel die in geen enkele boekenkast van koks en meesterkoks mag ontbreken.
Culinair
Fontaine Uitgevers B.V.
08 februari 2014
9789059565357 , 9789059272446 , 9789061944294 , 9789059565890

Lezerswaarderingen

Artikelen over Kookboek van de klassieke keuken

Meer artikelen

Hebban recensie

Jeanette van Culinette's Kookpunt Hebban Recensent

Een naslagwerk van formaat van een groot vakman

Een fenomeen, een begrip, een groot kok en een vakman tot op het bot. Dat was Auguste Escoffier. De in 1846 geboren Fransman liet diepe sporen na in de culinaire wereld. Zijn Guide Culinair, ook wel “de Escoffier” genoemd, werd in 1902 geschreven en in 1985 voor het eerst in het Nederlands vertaald en uitgegeven en is tot op heden een veel geroemd en geprezen standaardwerk voor professionele koks...