Krijgsmacht en handelsgeest

Krijgsmacht en handelsgeest

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In 1667, het jaar van de Tocht naar Chatham, stond de Republiek op het toppunt van haar roem. Anderhalve eeuw later was daar weinig meer van over en werd ons land door Napoleon van de politieke landkaart geveegd. Dit boek geeft een militaire verklaring voor het ‘wonder’ in de zeventiende eeuw en de neergang die daarna volgde.

Hoe waren leger en vloot in de Republiek georganiseerd en gefinancierd? Welke tactieken werden gebruikt en hoe functioneerde de militaire leiding? Waar kwamen de Staatse troepen vandaan en hoe was de samenleving erbij betrokken? Hoe leefden de tienduizenden anonieme matrozen en soldaten, en hoe keken de burgers tegen hen aan?

Een publicatie van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) in Den Haag, waaraan alle auteurs verbonden zijn. Marc van Alphen is gespecialiseerd in vroegmoderne maritieme geschiedenis, Jan Hoffenaar is hoofd onderzoek en tevens hoogleraar militaire geschiedenis in Utrecht, Alan Lemmers doet onderzoek naar maritieme geschiedenis en techniekgeschiedenis, en Christiaan van der Spek richt zich vooral op de achttiende eeuw en de Bataafs-Franse tijd.
Geschiedenis & Politiek
Boom