Franzen_kruispunt

NRC:

Kruispunt

Rank 43 Gelezen 502 Aan het lezen 97 Wil ik lezen 903 Favoriet 35 Recensies 21
Literatuur & Romans Artikelen 4 Lijsten 7 Spots 3   Topics 0

Het is 23 december 1971 en de familie Hildebrandt staat op een kruispunt. Vader Russ, hulpprediker van een kerk in de buurt van Chicago, is in staat om een eind te maken aan zijn liefdeloze huwelijk – behalve als zijn briljante maar labiele vrouw Marion dat zelf al wil doen. Hun oudste kind, Clem, komt thuis van de universiteit met een bericht dat zijn vader zal schokken. Clems zusje Becky, lange tijd de populairste van haar klas, voelt zich aangetrokken tot de tegencultuur van haar tijd, terwijl hun jongere broer Perry het beu is om hasj te moeten verkopen om zijn drugsverslaving te kunnen betalen. Iedere Hildebrandt zoekt een weg naar de vrijheid waarvoor ieder van de anderen alleen maar een obstakel vormt.

JONATHAN FRANZEN (1959) brak in 2001 internationaal door met zijn meesterwerk De correcties, waarvoor hij de National Book Award ontving, en publiceerde in 2010 Vrijheid, dat door velen wordt gezien als de beste roman van deze eeuw. Zijn recentste roman, Zuiverheid, kwam uit in 2015. Franzen woont in Santa Cruz, Californië. Over De correcties
‘De correcties is een zeldzaamheid: een boek dat hoog inzet, stilistisch verbluft en niet kan worden weggelegd tot het is uitgelezen.’
PIETER STEINZ, NRC HANDELSBLAD
Over Vrijheid
‘Laten we er niet omheen draaien: Jonathan Franzen heeft met Vrijheid een meesterwerk geschreven.’
HANS BOUMAN, DE VOLKSKRANT *****
‘De beknelling van een huwelijk, er werd al veel over geschreven, maar zelden met zo veel gloed, urgentie en drama als in Vrijheid. (...) Vrijheid is een grandioze prestatie en behoort tot die zeldzame categorie boeken waar je niet uitsluitend bewondering voor kunt hebben maar waar je ook echt van gaat houden.’
JOOST ZWAGERMAN, VRIJ NEDERLAND

Prometheus
27 september 2021
27 september 2021

Lieke Roovers Hebban Recensent

Duizelingwekkend

door: Lieke Roovers 4 likes ebook

Kruispunt is de zesde roman geschreven door Jonathan Franzen (1959) en het begin van een trilogie. Het is 1971, de Vietnamoorlog loopt ten einde (voor zover het de deelname van de Verenigde Staten aan het conflict betreft) en het huishouden van hulpprediker Russ Hildebrandt staat op ontploffen....

Reacties op: Kruispunt