Langs de Transsiberië Express

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1

‘Als de kofferbak opengaat zie ik een massa vlees op bebloed plastic. Deze wrakkige auto is een rijdend graf voor kilo’s dood vee. Bovenop ligt een afgehakte runderkop. Mannen sleuren en vechten met hompen vlees. Het stinkt. De aanblik van deze markt in Oost Siberië bevestigt mijn voornemen: nu, maar ook straks, in Mongolië, gaat mijn spijsverteringssysteem voor lokaal voedsel op slot. Voor mij geen ingewanden van schapen of ranzig rundvlees. Ik ben heel blij met mijn voorraadje eten uit een westerse supermarkt.’ Auteur Cees Koring reisde met de Transsiberië Express door Rusland, Mongolië en China. Dit boek is een boeiend verslag van een avontuurlijke trip door eindeloos Siberië en mysterieus Azië. Geschiedenis, actualiteit, vreemde voorvallen en humor gaan hand in hand. De uitdrukking ‘reizen is wachten’ in dit boek werd een hit op het internet. Cees Koring werkte bijna 40 jaar bij dagblad De Telegraaf, waarvan de helft als misdaadverslaggever. Van zijn hand verschenen honderden artikelen die landelijk en ook internationaal aandacht trokken. Eerder publiceerde hij onder meer de verhalenbundel De merel zingt ook als het regent.

Saga Egmond
01 januari 2004