Leeuwen op de Coolsingel

Leeuwen op de Coolsingel

In 2020 staat Rotterdam in het teken van de herdenking van 75 jaar bevrijding en van het bombardement op 14 mei 1940, nu 80 jaar geleden.
Vanaf het eerste moment dat Rotterdam in de vuurlinie stond, bood de strijd het decor voor een serie verhalen die zich in het collectieve geheugen van de stad hebben genesteld en als mythes worden doorverteld. Liepen er echt leeuwen op de Coolsingel? Heeft een vijfde colonne Rotterdam verraden? En hoe zit het toch met die rode lichtkogels? Hoe overtuigend de door historici achterhaalde feiten ook lijken, het zijn juist deze ongelofelijke verhalen die het best beklijven. Omdat ze emotioneel zijn, persoonlijk en waarachtig.
Er is niet één verhaal en dus ook niet één waarheid. Leeuwen op de Coolsingel. Ongelofelijke verhalen uit de oorlog is een meerstemming verhaal van een stad die is verwoest, bezet, verhongerd, bevrijd en weer opgebouwd.

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis