Leo castelli en kunstenaarskr ny

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
De ontdekker van schilders als Robert Rauschenberg, Roy Lichtenstein en talloze pop-art en abstract-expressionistische kunstenaars: dat is Leo Castelli. Hij was een pionier op het gebied van de hedendaagse kunst en werd nerveus als hij twee weken geen nieuw genie ontdekt had. Nu is er een biografie over deze smaakmaker van de twintigste eeuw, met veel warmte geschreven door een van zijn vriendinnen: Annie Cohen-Solal.
Leo Castelli emigreerde in 1941 van Trieste naar New York en opende zestien jaar later een kunsthandel. Aan het begin van de jaren tachtig was zijn onderneming uitgegroeid tot een netwerk van de belangrijkste galerijen van de wereld. Cohen-Solal schetst het bewogen leven van deze enigmatische figuur die aan de basis stond van de hedendaagse kunst.

Annie Cohen-Solal is geboren in Algerije en heeft in Frankrijk gestudeerd. Ze kwam naar New York in 1989 en ontmoette daar Leo Castelli. Ze is in Nederland vooral bekend als de biograaf van Sartre. Ze woont in New York, Parijs en Cortona. Zij is de persoon bij uitstek om een biografie aan Leo Castelli te wijden, ze heeft hem jaren gekend.

Literaire non-fictie algemeen
Peter Diderich Inge Kok
Atlas Contact
27 mei 2011
09 december 2011

Reacties op: Leo castelli en kunstenaarskr ny