Lees een fragment

Gelezen 6 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0

De schilder Mark Rothko werd wereldberoemd door zijn grote schilderijen met enorme kleurvlakken, waarmee hij aan fundamentele menselijke emoties uitdrukking gaf. Annie Cohen-Solal geeft in Mark Rothko niet alleen inzicht in het leven en werk van deze bijzondere schilder, maar ook een beeld van de tijd en plaats waarin zijn werk tot ontwikkeling kwam. Via de pogroms in Rusland, waar hij geboren is, de jodenbuurten in Portland - zijn familie emigreerde in 1913 naar Amerika -, en de xenofobische jaren twintig toen Rothko student was, komen we terecht in het dynamische naoorlogse New York met zijn kunstverzamelaars en galerieën. Het is wonderbaarlijk hoe juist in die tijd de moderne schilderkunst zich ontwikkelt. Het beeld dat Cohen-Solal van deze invloedrijke, intellectuele en rebelse kunstschilder schetst en de ontwikkeling die hij doormaakt, is uitermate fascinerend. Als je ook maar een beetje geïnteresseerd bent in moderne schilderkunst, dan is dit een boek dat je lezen móet.

Literaire non-fictie algemeen
Kunst algemeen