Les suprême hommage

Le suprême hommage bestudeert de omgang met sterven, begraven en herdenken van koninklijke en politieke elites in het België van de 19de en de eerste helft van de 20ste eeuw. Dit vernieuwend historisch onderzoek speelt zich af op het raakvlak van cultuurgeschiedenis en politieke geschiedenis. De lezer krijgt niet alleen zicht op de impact van sociale klasse, status en religie op funeraire cultuur, maar ook op de invloed van mediacultuur op de beeldvorming rond dood, rouw en herinnering. Binnen een selectie van 170 casussen bespreekt de auteur in woord en beeld de gemediatiseerde sterfuren en de niet minder dan imposante begrafenissen van de eerste koningen en koninginnen van België en hun familie. Ook de evoluerende praktijken rond het overlijden van (oud-)regeringsleiders, (oud-)parlementsvoorzitters en burgemeesters van grote steden komen uitgebreid aan bod. Tot slot komt ook de ontstaansgeschiedenis van Belgiës meest bekende stedelijke (park)begraafplaatsen, en het funerair erfgoed in deze dodensteden, tot leven aan de hand van de analyse van in het oog springende grafmonumenten.

Dit boek is een rijkelijk geïllustreerd overzichtswerk over de sociale, politieke en culturele dimensies van het overlijden van hooggeplaatste figuren uit de 19de en 20ste-eeuwse Belgische maatschappij.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen