Leven in de verbeelding

Leven in de verbeelding

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 16 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1 Newsroom 1   Topics 0
Op 29 september 2011 overleed Hella S. Haasse op 93-jarige leeftijd. Ze liet een groot, veelzijdig en indrukwekkend literair oeuvre na.?In de loop van haar leven groeide zij in haar publieke rol van wijze, vriendelijke en evenwichtige beschouwer. Maar wie zat er achter het welbekende beeld dat van haar bestond? Wie was de beroemde schrijfster als echtgenote, moeder en dochter?

Voor haar biografie kreeg Aleid Truijens medewerking van de erfgenamen en toegang tot het gehele literaire en persoonlijke archief. De brieven, egodocumenten en gesprekken leverden opmerkelijke nieuwe informatie op. Voor het eerst zien we hoe Haasse het conventionele leven probeerde te leiden dat van haar verwacht werd, terwijl ze haar toevlucht zocht in haar verbeelding. Leven zonder de verbeelding was haar onmogelijk; alleen daar voelde ze zich thuis.

Truijens’ biografie van Haasses nauw met elkaar verweven leven en werk is een prestatie van formaat.

Biografieen literaire auteurs
Querido
16 november 2021
23 november 2021

Reacties op: Leven in de verbeelding