TSJECHOV EEN FOTOBIOGRAFIE

NRC:

Tsjechov - Een fotobiografie

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

"U hebt mijn biografie nodig? Hier is ze. Geboren in Taganrog in 1860. In 1879 eindexamen gymnasium van Taganrog. In 1884 afgestudeerd in de medicijnen aan de universiteit van Moskou.
In 1888 de Poesjkinprijs gekregen. In 1890 naar Sachalin gereisd door Siberië en terug over zee. In 1891 door Europa getoerd, daar mooie wijn gedronken en oesters gegeten. In 1892 een naamdagfeest bezocht met V.A. Tichonov. Met schrijven begonnen in 1879 in de 'Strekoza'
Mijn bundels zijn: 'Bonte verhalen', 'In de schemering', 'Verhalen', 'Sombere mensen' en de novelle 'Het duel'. Heb me ook aan toneel bezondigd, zij het met mate. Ben vertaald in alle talen behalve de buitenlandse. Was overigens allang vertaald door de Duitsers. Krijg ook bijval van Tsjechen en Serven. Zelfs de Fransen zijn niet afkerig van uitwisseling.
De geheimen der liefde heb ik doorgrond toen ik dertien was. Met collega's, zowel artsen als literatoren, sta ik op zeer uitstekende voet. Vrijgezel. Zou graag een pensioen ontvangen. De geneeskunde beoefen ik en zelfs in zo'n mate, dat het voorkomt dat ik 's zomers lijkschouwingen verricht, wat ik al twee-drie jaar niet heb gedaan. De beste schrijver vind ik Tolstoj, de beste dokter - Zacharjin.
Maar dat is allemaal onzin. Schrijft u maar wat u wilt. Ontbrekende feiten kunt u vervangen door lyriek."

A.P. Tsjechov aan V.A. Tichonov, 22 februari 1892

(fragment uit Tsjechov - Een fotobiografie. Vertaling: Anne Stoffel.)

Literaire non-fictie algemeen
A. Stoffel B. Ruttenberg