Liefde is een zwaar beroep

In Maatstaf (augustus 1991) schreef Rogi Wieg: 'Zolang ik leef sta ik achter al mijn morele en amorele "ikken". Iedereen mag weten dat ik Repelsteeltje heet.' Vanuit deze openhartige houding hield Wieg gedurende 1997 de gebeurtenissen in zijn persoonlijk leven en in de buitenwereld bij. Liefde is een zwaar beroep is hiervan het resultaat: een literaire tombola, een dagboek in optima forma, met geestige beschouwingen en ontroerende uitlatingen, met gedichten, scherpe kritiek en vele kijkjes in de keuken van het literaire bedrijf.Zelf zegt Wieg over dit boek: 'Ik heb altijd veel over mezelf moeten uitleggen. Daar had ik genoeg van. De herhalingen in mijn verhalen over mijzelf verveelden me. Nu kan ik zeggen: Lees Liefde is een zwaar beroep als je me wilt kennen. Na lezing zouden mensen dus niet alleen moeten zeggen "Goed boek", maar ook: "Het is een werkelijk mens dat ik hier in handen heb en geen fictie." Ik wil me niet voortplanten. Ik vind mijn genen niet betrouwbaar genoeg. Ook daarom heb ik Liefde is een zwaar beroep geschreven. Het is mijn erfelijk belaste kind dat niet hoeft te lijden. Voor dit kind kan ik verantwoordelijkheid dragen.'De Nederlands-Hongaarse Kafka. - Eva Bálint in Magyar Hirlap Een begenadigd auteur die lichtvoetig en helder schrijft over het tomeloze piekeren en dwalen van de geest. Zwaarmoedig getob in een bijwijlen briljante stijl, trefzeker en poëtisch, met een aangenaam intrigerend vleugje waanzin. - Johan Vandenbroucke in De MorgenWieg heeft zijn genre gevonden nu nog een podium en hopen dat hij er niet te snel af tuimelt. - Jaap Goedegebuure in HP/De TijdHij is gek, briljant en boosaardig. Nee, als ik mag kiezen heb ik liever tien boeken van Wieg in de kast, dan één Wieg lijfelijk in de voorkamer. - Daniëlle Serdijn in Het Parool

Is Liefde is een zwaar beroep het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Liefde is een zwaar beroep