Lieve kinderen

Lieve kinderen

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 0 Recensies 2
Lieve Kinderen is een inspiratieboek, geschreven in romanvorm, voor mensen die antwoord zoeken op levensvragen. Een terminale oude man gaat in een lang schrijven aan zijn twee kinderen, die hij zijn halve leven niet heeft gesproken, in op hun breuk, de vrouwen in zijn leven, zijn uiterst succesvolle carrière in de luchtvaartindustrie, maar vooral op zijn Werdegang als mens en denker.

God is dood en de mensheid vertoont vaak schadelijk gedrag in de overtuiging juist te handelen. Centraal in dit boek staat het begrip uitsluiting, wat voor ons een natuurlijk mechanisme is en wat we heel goed kunnen legitimeren, ook al zijn de gevolgen catastrofaal. Gelukkig zijn er volop wonderen in de wereld die nopen tot bescheidenheid en dienstbaarheid. Alleen vanuit die grondhouding kunnen wij de samenleving rechtvaardiger en leefbaarder maken. Prominente thema’s in Lieve kinderen zijn onder andere de destructieve hegemonie van het kapitalisme, dierenkwelling in de Oostvaardersplassen, splijtend nationalisme, abortus en eigentijdse spiritualiteit.

Hans Berens (1955) is sociaal filosoof en hield samen met zijn echtgenote decennia lang Schotse hooglander runderen in natuurgebieden. Daarnaast werkte hij bijna dertig jaar als journalist voor diverse media. Lieve Kinderen is zijn tweede boek, na De verliezer. Hij is ongelovig in de traditionele zin van het woord, maar een fervent aanhanger van Jezus Christus.

Palmslag
23 maart 2020