Lui zijn bestaat niet

Een werkweek die overloopt in het weekend, side hustles, van alles op de hoogte blijven, activisme, hobby’s en vriendschappen onderhouden, en o ja: jezelf verzorgen, goed eten, genoeg slapen. Hoe meer ballen ik in de lucht houd, hoe trotser ik op mezelf mag zijn, zo dacht sociaal psycholoog Dr. Devon Price. Tot hij ziek werd, en zelfs toen nog door probeerde te werken. Waarom was hij toch zo bang om niet productief te zijn?

Price is daarin niet de enige. We produceren meer waarde voor onze werkgevers dan de generaties voor ons en verwerken meer informatie in één dag dan onze overgrootouders in weken deden. Toch zijn we meer dan ooit bang om lui gevonden te worden. In dit prikkelende en rebelse boek traceert Price de wortels van de 'Luiheidsleugen' die ons influistert dat onze waarde wordt bepaald door productiviteit en dat het nooit genoeg is, hoeveel we ook doen. En Price laat zien hoe we onze eigenwaarde los kunnen koppelen van de kapitalistische ratrace door compassie te tonen naar onszelf en anderen, door nieuwe prioriteiten te stellen en door luiheid te omarmen als positieve kracht.

Is Lui zijn bestaat niet het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Lui zijn bestaat niet