Maakbare man

De maakbare man

Gelezen 8 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 1 Recensies 0
Non-fictie Lijsten 1   Topics 0

Zodra je aan de buitenwereld laat weten dat je verder wilt leven als man, krijg je algauw met vreemde vooroordelen over mannelijkheid te maken. Vrouwen zijn er vast van overtuigd dat je door het gebruik van testosteron een lawaaierige macho wordt, mannen nodigen je broederlijk uit hun motorzaag te komen bekijken. Zo blijkt geslachtsverandering een goede aanleiding eens na te denken over mannelijkheid en vrouwelijkheid. De maakbare man biedt daarom niet alleen een aantal wetenswaardigheden over hormonen en lichamelijke veranderingen, maar gaat ook kort in op verschillende sociale aspecten van de transitie. Zeer uiteenlopende vragen komen in vogelvlucht aan bod. Wat is het verschil tussen sekse en gender? Is je partner nu opeens heteroseksueel? Zijn er etiquetteregels rondom geslachtsverandering? Krijgt een nieuwe man een adamsappel? Hoe is transitie wettelijk geregeld? Wat is een cisman? En hoe zat het toch met koningin Christina van Zweden? Maxim Februari is schrijver, filosoof en jurist. Hij schreef eerder onder de naam Marjolijn Februari essays en romans, waaronder De literaire kring (2007) en Ons soort mensen (2011).

Prometheus
25 juli 2019