Macht, bezit en ruimte

Macht, bezit en ruimte - drie woorden die het onderzoek van prof.dr. J.A. (Hans) Mol kernachtig samenvatten. Zijn afscheidsbundel, die verschijnt bij zijn vertrek als bijzonder hoogleraar Geschiedenis van de Friese landen in de middeleeuwen aan de Universiteit Leiden, bevat bijdragen van collega's op de terreinen waar Hans Mol zich intensief mee bezighoudt: macht en bestuur, kerk en memorie, ridderorden en kruistochten. De drie kernbegrippen komen ook naar voren in de bijdragen over HisGIS: het Historisch Geografisch Informatiesysteem waarmee Hans Mol de oudste kadastrale registratie van een groot deel van Nederland als basis voor breder historisch onderzoek heeft ontsloten. De bijdragen zijn niet alleen een ode aan Hans Mol, maar tevens aan de longue durée in de geschiedenis: het slechts zeer langzaam veranderende landschap, de rechtsinstellingen en machtsstructuren die eeuwenlang standhouden, kastelen, kloosters en andere gebouwen die de eeuwen trotseren, kortom al die fundamenten van de wereld waarin we ons bewegen en die vaak een lange voorgeschiedenis hebben.

Is Macht, bezit en ruimte het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Macht, bezit en ruimte