Man maakt stuk

Eerst was er het geluid. Toen volgden de sporen: lege Capri-Sun-verpakkingen, een huls van een voorgedraaide joint, een gebroken bloempot.

Kunstenaar David kan het lang negeren tot hij er letterlijk niet meer omheen kan; dezelfde groep mannen verzamelt zich avond na avond onder zijn raam. Ze roken, kletsen, maar doen niemand kwaad. Davids nachten worden steeds korter, maar als de buurt de overlast te veel wordt, weigert hij zich bij hun klaagzang aan te sluiten. Hij houdt vol dat hij geen dreiging van de groep ervaart, al weet hij niet of zijn moed wordt ingegeven door angst, respect, verlangen óf opportunisme. Want de groep ontneemt David misschien zijn rust, hij pakt ook iets van het terug. En dat heeft desastreuze gevolgen.

Man maakt stuk is een gewaagde roman over ruimte en wie die mag innemen, over mannelijkheid en hoe die wordt uitgedragen en beknot, en over queerness, zowel in de maatschappij als in de kunst.

Maurits de Bruijn (1984) schreef eerder de romans Broer en De achterkant van de zon. In 2020 verscheen zijn non-fictiedebuut Ook mijn Holocaust en afgelopen jaar stelde hij de bundel Op de sofa. Essays over therapie en het leven samen. Daarnaast is hij redacteur van kunsttijdschrift Mister Motley.

Is Man maakt stuk het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Man maakt stuk