Mannenborstjes

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0
Drie studenten zitten in deel 1 van Decade in Parijs. Als er een cowboyhoed van de Eiffeltoren af waait, is dat het begin van diverse achtervolgingen van mimespelers en ontmoetingen die steeds hilarischer worden en die ons Parijs leren kennen zoals we de stad nog nooit eerder zagen. Bill Mensema’s gevoel voor humor maakt het vanzelfsprekend dat aan het einde van de roman een hele circustent vol Franse vakbondsmensen ‘Weg met Van Agt’ gaat scanderen.

Maar het gaat natuurlijk om meer. Juist in de stad der liefde kampen de studenten met liefdesverdriet, waar ze ieder op hun eigen wijze mee omgaan. Dat geeft dit eerste deel van Decade een melancholische ondertoon.

Dit is deel 1 van Decade, de 10-delige romanreeks van Bill Mensema.

Over Decade:
Bill Mensema (Delfzijl, 1960) is bezig met een groot project: de literaire beschrijving van de jaren ’80. Het is de door punk en new wave ingeluide tijd waarin 32 bewoners van een studentenflat één telefoon deelden, waarin de computer zijn intrede deed, waarin dagelijks acties werden gevoerd en waarin je op vrijdagmiddag voor vier uur bij het postkantoor geld moest halen om het weekend door te komen.

In net zo’n turbulente periode als vandaag de dag maakten de jongeren zich los van thuis, probeerden ze diverse dingen uit en begonnen ze als een van de laatste generaties zonder smartphone hun eigen weg uit te stippelen.

Uitgeverij Passage
04 oktober 2019
04 oktober 2019

VictorDLV Hebban Recensent

Jongens waren ze – maar aardige jongens

door: VictorDLV

1978. Twee Groningse studenten zijn, op de vlucht voor hun mislukte relaties, in de stad van de liefde. Op de Eiffeltoren ontmoeten ze Henri. Als Henri's hoed afwaait is het Han die de met overgewicht, gebrek aan zelfvertrouwen en liefdesverdriet worstelende hoofdpersoon een lichtelijk absurd...

Reacties op: Mannenborstjes