Mathilde

Een verhaal over een Vlaamse familie. Over hoe een kleine gemeenschap tussen Schelde en Durme alle nooit voorheen geziene gebeurtenissen over zich heen krijgt en over hoe de mensen meegezogen worden in de vloed van veranderingen na WO II.;;;Roman over de tweede helft van de 20ste eeuw;;;Naar aanleiding van zijn 80ste verjaardag in april 2010 verschijnt het magnum opus van Julien van Remoortere: een meeslepende, herkenbare kroniek over Vlaanderen, die al zijn voorgaande verhalen overtreft.;;;Centraal staat Mathilde, haar verwarrende jeugd met zeven broers en een nymfomane zus en haar groei naar volwassenheid, niet gespaard door het wrede bedrijf dat 'leven' heet.;;;Verteld op een onnavolgbare manier, vaak krullend van ruige, volkse, hilarische humor. Sarcastisch-knarsend wanneer machthebbers en profiteurs op de korrel worden genomen Diane Broeckhoven, auteur van de internationale bestseller De buitenkant van Meneer Jules en onlangs door Jean-Paul Mulders in Knack omschreven als een van onze grootste schrijfsters zegt over Mathilde, de nieuwe roman van Julien van Remoortere: Mathilde, de dingen die veranderen houdt de lezer vanaf de eerste veelbelovende zin tot de welhaast magisch-realistische apotheose, in de ban. En dat is geen sinecure, want het Magnum Opus van Julien van Remoortere telt 650 pagina's. Het lijkt of je tegelijkertijd een handboek voor vaderlandse geschiedenis én een foto-album vol vergeelde familiefoto's in handen hebt, zo beeldend is deze kroniek van een familie in het land tussen Schelde en Durme geschreven. Het monumentale verhaal vol herkenning, heimwee en humor, is een grootse geschiedenis van de kleine mens in Vlaanderen. Het is meesterlijk hoe de auteur alle verhaallijnen door elkaar laat lopen en steeds de draad weer oppikt. Dat is echte vertelkunst. Lang geleden dat ik zo'n dik boek met zoveel plezier heb gelezen. Een absolute aanrader!

Recensies (1)

Is Mathilde het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Mathilde