Mechelen in de loop der tijden

Mechelen in de loop der tijden

Mechelen onderging in de loop der tijden talloze veranderingen. Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw hebben fotografen uit binnen- én buitenland het stadsgezicht nauwkeurig kunnen vastleggen. Een schat aan informatie die ons vandaag in staat stelt ons een beeld te vormen van het leven decennia terug. Ondanks het verdwijnen van vele huizen bleef een groot deel van de historische gebouwen overeind. Ook aan het stadsplan zijn geen doorgedreven veranderingen gebeurd. Daardoor vinden we in het stadsbeeld vandaag nog de sporen van het glorierijk verleden van de stad. Aan de hand van een tweehonderdtal oude foto’s en prentbriefkaarten ging Piet Verhoeve op pad en nam opnames op dezelfde plaats waar ooit de (meestal anonieme) fotografen uit het verleden hun foto’s namen. Naast elkaar geplaatst is het duidelijk hoe de tand des tijds de stad in een nieuwe, maar herkenbare, vorm heeft gekneed.
Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis