Memento Mori II

Begraafplaatsen brengen ons naar de essentie van ons bestaan. Ze confronteren ons met sterfelijkheid en bieden tegelijk een plek om te rouwen, te herdenken en los te laten. Dit boek neemt de lezer mee achter de schermen. Welke functies vervult de begraafplaats vandaag, maar ook morgen? Waarom blijft de geschiedenis van begraafplaatsen zo lang zichtbaar in het landschap? Hoe komt de inrichting van de begraafplaats sereen en versterkend tegemoet aan de noden van rouwenden, buurtbewoners en bezoekers? Kunnen we begraafplaatsen sterker inzetten in de openbare ruimte? Welke trends beloven een impact op het uitzicht en de functie van de funeraire ruimte? Memento Mori II. De begraafplaats in gesprek vertrekt vanuit de praktijk van beheerders en consulenten gespecialiseerd in de problematieken van begraafplaatsen. Samen wijzen ze ons op de vele achterliggende gedachten en ideeën die rond begraafplaatsen ontwikkeld worden op het vlak van participatie, ontsluiting en educatie. Ze doen ons allen nadenken over het belang van het spreken over de dood, over onze laatste wensen en onze noden rond rouwzorg, herdenking en herinnering. Net zoals haar voorganger Memento Mori. De begraafplaats als educatieve ruimte is dit boek een trendsetter voor de inzichten en de werkwijzen rond de professionele dodenzorg van de toekomst.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen