Mens en natuur

Onze relatie met de natuur om ons heen is, op zijn zachtst gezegd, ingewikkeld. Mensen gingen niet plots een bedreiging vormen voor het leven op aarde nadat ze er eeuwenlang mee in harmonie hadden geleefd. Verschillende ideeën over de omgang met de natuurlijke omgeving - sommige duurzaam, andere ronduit desastreus - hebben altijd naast elkaar bestaan. En mensen waren zich vaak al verrassend vroeg bewust van de potentieel nefaste impact van hun handelen op de natuur. Maar evengoed werden die bezwaren heel vaak aan de kant geschoven.

Deze inleiding tot de milieugeschiedenis helpt je te begrijpen hoe onze hedendaagse problematische omgang met de natuur en ons milieu tot stand is gekomen. Het is een introductie tot het recente onderzoek naar de relatie tussen mens en natuur doorheen de eeuwen, in de Lage Landen en ver daarbuiten.

Is Mens en natuur het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Mens en natuur