Merlijn

Wie kent er Koning Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel niet? Dit middeleeuwse verhalencomplex heeft zich diep in ons bewustzijn geworteld en is bij iedereen in de westerse wereld bekend. Hun avonturen zijn telkens weer vertaald, geschilderd, herschreven en verfilmd.
Een van de meest markante figuren uit Arthurs entourage is Merlijn. Een tovenaar, waarzegger en raadgever die door de duivel zou verwekt zijn bij een zeer godvruchtige maagd. Van vaderskant bezat hij het vermogen om in de toekomst te kijken, van gedaante te veranderen en te toveren. Dankzij zijn moeders godsvrucht en deugdzaamheid kon hij deze talenten slechts ten goede aanwenden. Hij zorgde ervoor dat Arthur, de koning der Britten, stevig in het zadel kwam. Maar ook Merlijn wist geen weerstand te bieden aan de liefde. Die maakte hem blind en daardoor letterlijk machteloos.
Mediëvisten LUDO JONGEN en MIRIAM PITERS gingen in heel wat middeleeuwse bronnen op zoek naar het boeiende verhaal van Merlijn. Feit en fictie komen samen in het levensverhaal van deze markante historische figuur. MARTINE MEUWESE zocht verhelderende afbeeldingen bij hun verhaal, uit de Middeleeuwen tot de dag van vandaag.

Is Merlijn het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Merlijn