Metafysica

Gert-Jan van der Heiden

Heldere inleiding in de klassieke en moderne metafysica door Gert-Jan van der Heiden Gert-Jan van der Heiden laat in dit boek zien wat er op het spel staat in de aloude metafysische vragen over ‘zijn’, ‘denken’ en ‘waarheid’, en hoe de posities die in de loop van de geschiedenis van de metafysica zijn ontwikkeld doorwerken in de hedendaagse pogingen de metafysica te transformeren. In gesprek met de klassieke metafysica en de moderne metafysicakritiek laat Van der Heiden zien hoe een hedendaags perspectief op de verhouding van zijn, denken en waarheid eruit zou kunnen zien. In dit hedendaagse perspectief laat de werkelijkheid zich niet langer kennen als een redelijke orde, maar als contingent. De filosofie staat niet langer voor de taak zich af te stemmen op een voorgegeven redelijke orde, maar dient nieuwe vormen van ontvankelijkheid te ontwikkelen voor wat ons toevalt. Daarbij weet zij zich niet langer verzekerd van een vooraf gegeven goddelijke redelijkheid, maar moet ze de woorden (uit)vinden die vertolken hoe de werkelijkheid zich te ervaren geeft. Langs de lijnen van contingentie, ervaren en getuigen laat Van der Heiden zien wat zijn, denken en waarheid betekenen in dit nieuwe metafysische perspectief.

Is Metafysica het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Metafysica