Meer dan 4,1 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

Metropolis

Gelezen 14 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 39 Favoriet 3 Recensies 1

Een kleurrijke reis door 7000 jaar geschiedenis en 26 wereldsteden

Ben Wilson laat in het geweldig geschreven Metropolis zien dat het leven in steden de kraamkamer van en de drijfveer achter de belangrijkste veranderingen was. In de tweehonderd millennia van het menselijk bestaan heeft niets ons grondiger veranderd dan de stad.
Wilson vertelt het glorieuze verhaal van de bloei van de stedelijke mensheid, beginnend in Uruk, de eerste stad in 5000 v.C. Hij laat zien dat steden nooit een noodzaak waren, maar toen ze er eenmaal waren, creëerde de nabijheid van andere mensen een enorme kracht die uitvindingen, kunst en handel tot grote hoogte dreven – een snelkookpan voor vooruitgang en beschaving.
Wilson neemt zijn lezer mee langs de beroemde steden van de afgelopen 7000 jaar, van het beginnende burgerschap in het oude Athene, de wereldwijde handel in negende-eeuws Bagdad, de rol van Londense koffiehuizen bij het ontstaan van financiële markten, het moderne huiselijke comfort in het centrum van Amsterdam tot aan het flaneren in het Parijs van de belle époque. Ook kijkt hij naar de impact die wolkenkrabbers hadden en hebben in New York, naar het uitgestrekte landschap in Los Angeles en de recente ecologische vernieuwingen in Shanghai.
Levendig, erudiet en onweerstaanbaar: Metropolis is een grand tour langs menselijke prestaties.

Geschiedenis & Politiek

1 keer bewerkt, laatste bewerking door TomD

Nicole van der Elst Hebban Recensent

De veranderlijke stad

door: Nicole van der Elst 2 likes ebook

Al duizenden jaren hebben mensen een haat-liefdeverhouding met steden. Ze worden in de populaire cultuur bezongen en bewierookt, maar individuen worden ook door het stadsleven overrompeld en soms zelfs verpletterd. De Britse historicus Ben Wilson deelt in Londen zijn dagelijkse leefomgeving met...

Reacties op: Metropolis